26
04 2017
Jak zvýšit své šance na úspěch při reklamaci
Reklamace je nepříjemnost, se kterou se čas od času setká každý z nás. Mnozí obchodníci hřeší na to, že se řada lidí o reklamaci vůbec nepokusí. Ale někteří jsou bohužel připraveni použít i určité triky, aby ani část podaných reklamací nebyla úspěšná. Stojí za to, za svá práva i peníze se prát a vyvarovat se chyb, které nás o ně mohou připravit.
Především máte právo zboží k reklamaci vždy podat. Obchodník má povinnost takovou žádost přijmout a vše řádně přezkoumat. Nenechte se tedy zviklat hned v tomto prvním kroku.
Lhůta pro vyřízení reklamace a místo podání
Začněme tím, jak dlouhý čas obchodník na reklamaci má. Celková lhůta činí ze zákona maximálně 30 dní, a to již od samotného uplatnění reklamace, nikoli od přijetí reklamace na reklamační oddělení obchodníka.
V rámci této lhůty má obchodník povinnost nejen stihnout veškeré kroky s procesem spojené, ale dokonce vás o vyřízení reklamace ještě včas informovat. Lhůtu je sice možné prodloužit, ale pouze na základě výslovného souhlasu podavatele. Nic na tom nemění ani případný předtištěný dovětek na reklamačním protokolu.
Není-li v záručním listě přímo uvedený konkrétní specializovaný servis určený k opravě, je obchodník povinen přijmout reklamaci v jakékoli své provozovně, a to s ohledem na sortiment zboží či poskytovaných služeb, ale rovněž ve svém sídle či místě podnikání.
Doklad o koupi lze nahradit
Pokud se vám přihodilo, že jste ztratili paragon či jiný doklad o koupi, nezoufejte. Podaří-li se vám jasně prokázat, že jste u obchodníka zboží zakoupili, obchodníkovi to pro přijetí reklamace musí stačit. Jako dostatečný doklad tedy může posloužit například průkazný výpis z bankovního účtu, doklady k předešlým reklamacím stejného zboží či jiná osoba, která koupi dosvědčí. V posledním případě již ale velmi záleží na vstřícnosti obchodníka.
Pro přijetí reklamace navíc není nutné dodat k vadnému kusu zboží i veškeré ostatní příslušenství. Reklamujete-li závadu na mobilním telefonu, není nutné přinést k němu nabíječku a další dodané části balení. To se týká i obalu nebo visačky.
Reklamační protokol si dobře ohlídejte
Reklamační protokol slouží jako váš hlavní doklad pro další jednání s obchodníkem. Ten má vždy povinnost jej vystavit.
Je třeba si však ohlídat jeho obsah, především přesné datum zahájení reklamačního řízení a způsob vyřízení reklamace, a to na základě vašeho požadavku. Údaj o stavu zboží v době jeho přijetí do reklamačního procesu vás zase pojistí pro případ, že by se vám obchodník pokusil vrátit poškozené zboží.
Někteří z vás mohou mít navíc sjednáno pojištění krádeže zboží či jeho poškození. V takovém případě má obchodník povinnost odpovídat za vady nahlášením pojistné události. V případě, že ještě neuplynula záruční lhůta, nečerpejte pojistné plnění. To by vás totiž mohlo připravit o práva plynoucí ze záruky.
Náklady na vyřízení reklamace a mimozáruční opravy
Ať už je vaše reklamace oprávněná či nikoliv, náklady na její vyřízení leží vždy na bedrech obchodníka. Zde někteří prodávající využívají triku, kdy zboží pošlou zpět na dobírku. To si v žádném případě nenechte líbit.
Prodejce se ze  zákona musí rovněž zabývat přesně tou závadou, kterou reklamujete. Reklamaci nemůže zamítnout kvůli jiné, byť i vámi zaviněné vadě na zboží. Rovněž si ohlídejte mimozáruční opravy. Nenechte si je provést ani bezplatně, protože byste se tím v konečném důsledku zbavili práva bránit se proti obchodníkovu rozhodnutí o reklamaci.
Autor
Vladislav Utíkal
Nabízím:
- téměř 20-ti leté zkušenosti v oboru finančního poradenství
- plné portfolio produktů od všech významných finančních subjektů
- specializaci na investice - zpracování finančního plánu, který vás bude provázet finančním životem
- zpracování investičního plánu k dosažení investičních cílů a doživotní renty
- trvalou péčí finančního a investičního poradce pro celou rodinu
Nechejte pracovat peníze za vás a staňte se rentiérem
Bezmála 20 let se zabývám financemi mých klientů, přičemž posledních 10 let se specializuji převážně na investice. Mnoho mých klientů, tak jako asi většina lidí, řeší ve svém životě vlastní bydlení, VŠ pro děti a finanční zajištění svého stáří. To jsou nejčastější cíle, které jsou finančně náročné.
Zajímá vás, jak dosáhnout na finančně náročné cíle?
Chcete vědět, co musíte udělat proto, aby vaše finanční cíle byly naplněny?
Nechejte vaše peníze pracovat za vás - je to podobné, jako se stavbou nového domu, kde základem úspěchu je plán vypracovaný zkušeným architektem, kterého je třeba se při výstavbě domu držet.
Stejně tak je to s financemi - když chcete dosáhnout na splnění vašich životních cílů, potřebujete vypracovat finanční plán, kterého se budete držet, a který vám pomůže k dosažení vašich finančních cílů.
Mohu vám být nápomocný při zpracování finančního plánu, na který navazuje plán investiční a následně vám pomohu plán realizovat výběrem vhodného portfolia a péčí o něj.
Pracuji s portfoliem finančních nástrojů, které v dlouhodobé historii (1970-2017) dosahuje průměrného ročního zhodnocení 10,83% p.a. Růstové portfolio je používáno pro dlouhodobý časový horizont. Je to klíč k naplnění finančních cílů klientů.
V době, než jsem se začal věnovat této profesi, mi můj známý, který si přivydělával v té době pojištěním občanů nabídl zajímavé zhodnocení mých peněz formou nakoupení akcií zahraniční společnosti s výnosem 20% do 1 roku. Nabídka mi byla prezentována, jako podstatně výnosnější spoření než tehdy hodně rozšířené stavební spoření, se kterým nabídku srovnával i z hlediska bezpečnosti investice. Neměl jsem důvod mu nevěřit byl to přece můj známý a jistě rozumí tomu co dělá. Měl jsem tehdy naspořeno 50.000,-Kč a rozhodl jsem se tuto možnost využít. Po roce od mého vkladu mělo přijít zhodnocení peněz společně s mým vkladem. Čekal jsem na své peníze a počítal s nimi ke koupi pozemku k rodinnému domu. Peníze nepřicházely. Nepřišly ani po roce ani po 2 ani po 3 létech. Nepřišly nikdy. Tato zkušenost mne přivedla k rozhodnutí nespoléhat na ostatní, ale získat znalosti a dovednosti, abych se o své finance dokázal postarat sám.
Po této tvrdě zaplacené zkušenosti asi každý pochopí, že je pro mne bezpečnost vložených peněz na 1. místě, a tu dosáhneme jen přísným výběrem aktiv do portfolia a důslednou diverzifikací investice.
Reference mých některých klientů o mém poradenství a službě, kterou pro ně dělám, můžete najít na webové stránce www.dobryporadce.cz
Pokud budete mít zájem využít mých služeb, zejména v oblasti investic, nechejte mi vzkaz či zprávu na mé mailové adrese a já se vám ozvu. Pokud byste se rozhodli mi zavolat, rád se vám budu věnovat, ale může se stát, že mám právě jednání. V takovém případě vám zavolám zpět hned, jak to bude možné.
V oblasti investic a penzijních fondů spolupracuji se společností Viktor Hostinský Investments,s.r.o. IČ 28435095.Společnost je registrována jako IZ. Informace o společnosti najdete na www.vhi.cz
V oblasti hypoték a pojištění spolupracuji se společností Broker Trust, a.s. IČ 26439719 ,která je registrována jako PA,IZ,SZ. Bližší informace o společnosti naleznete na www.brokertrust.cz proklienty.